وبلاگ دانشجویان برق

وبلاگ دانشجویان برق

دانشگاه پیام نور تبریز
وبلاگ دانشجویان برق

وبلاگ دانشجویان برق

دانشگاه پیام نور تبریز

آشنایی با قطعات الکترو

دیگه شیطنت بسه یکمم تخصص باشیم دا نا حسابی برقی هستیمااااااا

یه چنتا آشنایی میزارم ببینم چ میشه البته خعلی مبتدیه تا یکم آشنا تر باشین

  ترانزیستور

    ترانزیستور یک قطعه نیمه هادی است که دارای سه پایه به نامهای کلکتور - امیتر و بیس است . از ترانزیستور برای تقویت ولتاژ استفاده میشود در گوشیهای موبایل از ترانزیستورهای SMD استفاده شده است


آی سی (IC)
    آی سی عبارت است از یک مدار مجتمع که قطعاتی مانند ترانزیستور - دیود و مقاومت را در خود جای داده است و برای کم شدن فضایی که برد دستگاه الکترونیکی اشغال مینماید بسیار مفید است . آی سی های بکار رفته در برد موبایل از نوع SMD و BGA است . 
    پایه های آی سی های SMD در اطراف آن قرار گرفته و پایه های آی سی های BGA در زیر آی سی قرار دارد .


مقاومت
    از مقاومت برای کم کردن جریان و ولتاژ استفاده میشود مقاومت ولتاژ را از هر دو طرف خود عبود میدهد یعنی در موقع نصب رعایت جهت آن الزامی نیست مقدار مقاومت به دو روش معلوم میشود در مقاومتهای معمولی از طریق نوارهای رنگی که روی مقاومت قرار دارد و در مقاومتهای اس ام دی از طریق اعدادی که بر روی مقاومت تعبیه شده البته در مفاومتهای بکار رفته در موبایل عددی بر روی مقاومت نوشته نشده و باید بوسیله اهم متر مقدار آنرا مشخص نمود .
خازن
خازن از دوصفحه تشکیل شده که بین این دوصفحه با ماده ای بنام دی الکتریک پر شده و بصورت استوانه ای شکل بر روی هم پیچیده شده بطوری که این دوصفحه بهیچ وجه نباید با هم تماس پیدا کنند این کار باعث میشود که جربان الکتریسیته در خازن بر اساس مقداری که برای آن خازن تعریف شده ذخیره شود . خازنها دونوع هستند : 
1- خازنهای قطب دار (پلاریته دار) : 
این نوع خازنها دارای دوقطب + و - هستند و در موقع نصب بر روی برد باید پلاریته آن رعایت شود در صورت نصب شدن اشتباهی خراب شدن باد کردن یا حتی ترکیدن خازن خواهد شد .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد